Nu skrotas "Idol"

TV4 storsatsar på ”X-Factor” i stället – Bagge: Det känns faktiskt sorgligt

Agnes, Darin och Måns Zelmerlöw – alla slog de igenom tack vare ”Idol”.

Nu slutar ”Idol” sändas.

– Det känns faktiskt sorgligt, säger Anders Bagge.

I åtta säsonger har ”Idol” gjort okända unga talanger till etablerade artister.

Men nu är framgångssagan över.

TV4 har nu fattat beslutet att denna säsong av ”Idol” blir den sista. I stället satsar kanalen stenhårt på det brittiska talangprogrammet ”X-Factor” som kommer att ersätta ”Idol” i rutan redan nästa år.

– Det stämmer att vi kommer att sända ”X-Factor” nästa höst, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4.

Blir av med jobben

Det finns inga planer alls på att sända ”Idol” parallellt med storformatet ”X-Factor”.

– Nej, nästa höst kommer vi att fokusera helt på ”X-Factor”, säger Fredrik Arefalk.

Detta innebär att den nuvarande ”Idol”-juryn blir av med jobbet.

– Inget är klart gällande ”X-Factors” jury så vi får återkomma till hur en sådan konstellation kan tänkas se ut, men den kommer inte att bli identisk med ”Idols”, säger Arefalk.

Led av panikångest

Anders Bagge som tillsammans med Laila Bagge Wahlgren har suttit i ”Idol”-juryn i fyra år, tycker att det känns jobbigt.

– Det känns faktiskt sorgligt. Jag fick ont i magen i morse när Magnus Karlsson Lamm, exekutiv producent, ringde och berättade det, säger han.

”Idol” har varit väldigt viktigt för Bagge, även på ett privat plan. Innan platsen i jurybåset, led Bagge av panikångest.

– För mig har ”Idol” betytt så oerhört mycket. Det var en vändpunkt i mitt liv eftersom att jag skulle våga ställa mig bland folk. ”Idol” har gett mig mer än vad jag har gett ”Idol”, säger han, märkbart berörd.

”Får se hur det går”

Laila Bagge Wahlgren välkomnar däremot ”X-Factor”.

– Jag och Anders har gjort fyra år och det känns jättebra. Jag tycker att ”X-Factor” är ett bra program och jag tror att alla förändringar är bra, säger hon.

Alexander Bard håller med.

– Det är väldigt svårt att hålla i gång det här år efter år. En ny generation talanger växer inte fram varje år, säger han.

Pelle Lidell är däremot mer tveksam till den nya satsningen.

– Vi får se hur det går. ”X-Factor” har svajat lite här och där runt om i världen. Det har inte varit en given succé. I USA är det fortfarande ”Idol” som går bäst, så det återstår att se hur det funkar i Sverige. Jag vet inte om jag tycker att ”X-Factor” spöar ”Idol” som programidé, säger han.

Fullt fokus

Men TV4 öppnar för att programmet kan återuppstå.

– ”Idol” är en fortsatt supersuccé för oss och det finns inga planer på att lägga ner programmet. Däremot är det för tidigt att säga exakt när det kommer tillbaka nästa gång, men hösten 2012 blir det fullt fokus på ”X-Factor”, säger Arefalk.




Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?